1. august 2024 trer ny opplæringslov i kraft. I videregående opplæring for voksne kommer det en ny reform som følge av fullføringsreformen, modulstrukturert fag- og yrkesopplæring.
Det har pågått et forsøk med modulstrukturert opplæring i videregående opplæring for voksne i 13 lærefag siden 2017. Det er tenkt at denne opplæringsmodellen skal være hovedmodell i utvalgte lærefag i videregående opplæring for voksne i fremtiden og dette vil tre i kraft fra 01.08.24.
SOTS voksenopplæringen tilbyr følgende lærefag som modulstrukturerte:
- Helsearbeiderfaget
- Salgsfaget
Her har vi prøvd å illustrere hvordan MFY er forskjellig fra ordinært yrkesfaglig løp i videregående opplæring for voksne (forklaring etter figuren):
I lærefagene som er modulstrukturert er det ikke lenger fellesfag og programfag som i et ordinært videregående løp. I de modulstrukturerte læreplanene er det én læreplan der vg3-læreplanen er splittet opp i moduler. Det er lagt til mål fra fellesfag og programfag på vg1 og vg2 som er nødvendige for den enkelte sluttkompetanse. I tillegg er det er en egen modul for norsk og samfunnskunnskap.
Opplæringen i de fagene som er modulstrukturerte skal i hovedsak foregå i bedrift, men det kan forekomme opplæring i regi av våre voksenopplæringssentre. Dette er imidlertid individuelt bestemt da hver enkelt kandidat skal gjennomgå en realkompetansevurdering (RKV) for å identifisere gjenstående opplæringsbehov.
Figuren under viser en forenklet fremstilling av hvordan veien til fagbrevet blir i MFY (forklaring etter figuren):
Siden opplæringen i hovedsak skal foregå i bedrift er det en forutsetning at søkere til disse sluttkompetansene er innstilt på å gå fort ut i lære eller annen opplæringsordning. Det er fortsatt mulig å ta fagbrev som praksiskandidat i disse sluttkompetansene. Fagprøven er den samme uansett hvilken vei til fagbrevet du tar.
En annen måte denne opplæringsmodellen skiller seg fra ordinær lærlingeordning er at hvert kompetansemål i læreplanen skal vurderes. Derfor får hver enkelt lærling tett oppfølging av programfaglærer. Når alle kompetansemål er vurdert og sentralt gitt Vg3-eksamen er bestått kan kandidaten meldes opp til fagprøve.
Ordningen kvalifiserer ikke til påbygg til studiekompetanse siden en ikke tar hele fellesfag, men det er mulig å oppnå studiekompetanse i etterkant ved å ta de seks fagene som inngår i 23/5-regelen.
Det er mulig å lese mer om modulstrukturert læreplaner hos Utdanningsdirektoratet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, inkludert forsøket, her:
Utdanningsdirektoratet (Udir)
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)
Kontaktperson: Marianne Knudsvik – rådgiver opplæringsavdelingen, Marianne.knudsvik@rogfk.no
MFY-kontakt VOV SOTS: turid.karin.tjemsland.gunstead@skole.rogfk.no